-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35171 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

اعتقاد به مبدا از چه زماني وجود داشته است؟

اگر تاريخ زندگاني بشر را تا اوايل دوران تاريخ مكتوب، با دقت مورد مطالعه قرار دهيم متوجه مي شويم كه تمام افراد بشر به يك نقطه مرموز و يك حقيقت بزرگ اعتقاد داشته، منتها اين اعتقاد هر زماني متناسب با رشد فكري و معلومات افراد، به گونه اي خاص جلوه گر شده است. (وجدي، فريد؛ دائره المعارف، رجوع شود به ماده (اله) و (وشن).

يك روز در قالب بت پرستي و روز ديگر به صورت ماه و خورشيد پرستي روز سوم به شكل آتش پرستي و سرانجام زماني هم ظرفيت و استعداد بشر زياد شده و در مقابل معبودي بزرگ، يگانه و ناديده سر تسليم فرود آورده است. (مسعودي، مروج الذهب، ص 287 و 293، چاپ قديم.)

چيزي كه هست (اعتقاد به مبدأ) در همه زمان ها و ملت ها، به صورت مشترك، زنده و ثابت بوده و هست. اكنون هم در كليه جوامع و ملل بشري غير از آن مردمي كه تحت فشار تبليغات شديد ماديگري قرار گرفته اند اين اعتقاد وجود دارد.

فرويد، دانشمند و روانشناس معروف، بعد از آنكه بوميان (جزيره استراليا) را جزء ملل كاملا وحشي و آدم خوار معرفي مي كند، پيرامون عقيده آنها درباره موجودي به نام (توتم) كه شكل ديگري از اعتقاد به مبدأ است، در كتاب (روانكاوي صفحه 19) مي نويسد

«توتم بدوا جد اصلي و نخستين قبيله و بعدا روح محافظ و كمك كار آن به شمار مي رود كه به آنها حكمت، حل معماها و مشكلات را الهام مي كند و در موقع خطر، كودكان خود (اهل قبيله) را مي شناسد و آنها را پناه مي دهد؛ از اين رو، فرزندان يك (توتم) تحت وظيفه مقدسي كه در صورت عدم انجام و سرپيچي از آن، سخت از جانب ( توتم) كيفر خواهند ديد قرار دارند.»

هنگامي كه در مطالعه تاريخ، آن قدر به عقب برگرديم تا به اولين صفحات آن برسيم، در واقع به آخرين دوران ماقبل تاريخ نزديك شده ايم. در اين مرحله ديگر از تاريخ نمي توان استفاده كرد؛ بايد در اين دوران به جاي ورق زدن صفحات تاريخ، صفحات ضخيم و ناهموار زمين را با انگشتان قوي و نيرومند دانش ورق زد و هر صفحه آن را به دقت مطالعه نمود. آثار و بقاياي گذشتگان و پيشينيان در طبقات زمين، ما را متوجه مي كند كه همواره كرنش و تعظيم در مقابل نيرويي مدبر و مقتدر، در ميان اقوام بشر وجود داشته است. دانشمند معروف مصري، محمد فريد وجدي مي گويد

«هر چه بيشتر (به وسيله حفاري) در بقاياي پيشينيان جست و جو مي كنيم در مي يابيم كه بت پرستي، آشكارترين محسوسات و معقولات آنهاست.»

همين دانشمند مي گويد

«اعتقاد به مبدأ، همراه به وجود آمدن انسان، متولد شد.» (دائره المعارف/639، ماده وشن).




آفريدگار جهان

حضرت آيت الله مكارم شيرازي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.